Sakit Tumit Kaki Kanan - Punca, Gejala dan Rawatan

Sakit Tumit Kaki Kanan dapat menyebabkan kebiasaan dan gaya hidup seseorang ketika merawat kakinya saat bergerak. Tumit merupakan sebahagian daripada kaki yang mempunyai fungsi penting yang membantu tulang dan sendi dengan menyokong berat tubuh sehingga seseorang dapat bergerak bebas tanpa rasa sakit dan nyaman ketika melakukan kegiatan.
Sakit Tumit Kaki Kanan
Sakit Tumit Kaki Kanan

Sebab

Sakit Tumit Kaki Kanan boleh dialami siapa saja yang berkaitan dengan aktiviti yang dilakukan secara berulang dan rutin atau akibat keadaan badan yang membolehkan munculnya sakit pada bahagian tumit, Contohnya;

1. Kerana aktiviti berat
Aktiviti yang bertumpu pada kekuatan kaki dan dilakukan secara rutin setiap hari misalnya mengangkat beban berat boleh merosakkan tendon bahagian tumit kaki sebelah kanan ataupun kiri yang nantinya akan menimbulkan rasa sakit dan bengkak yang akhirnya menyebabkan keradangan.

2. Sebagai hasil memakai kasut
Melakukan aktiviti kerja yang menuntut atau memerlukan anda untuk rajin berjaln bolak balik atau mundar mandir tetapi anda menggunakan saiz kasut yang tidak tepat misalnya terlalu sempit atau tinggi maka berisiko menimbulkan tekanan yang terus menerus terhadap urat, otot dan saraf saraf dibahagian jari jari kaki dimana Keadaan ini akhirnya menyebabkan sakit kaki kanan dan meninggalkan anda tidak dapat dielakkan.

3. Kerana obesiti
Obesiti adalah salah satu penyebab sakit kaki kanan yang paling sering menjejaskan wanita. Badan yang terlalu gemuk dan tidakj sesuai dengan tinggi badan boleh menyebabkan tendon pada tumit kaki tertekan kerana terbeban dengan terrus menerus akibat menampung berat badan saat seseorang sedang berjalan atau berlari. Akibatnya tumit akan cedera dan keletihan yang nantinya berisiko menyebabkan munculnya rasa sakit.

4.Infeksi pada tumit
Kecederaan pada tumit kaki akibat benturan keras, tusukan atau calar yang meninggalkan pendarahan dan keradangan jika tidak segera di obati maka Keradangan yang telah terjadi tersebut boleh menyebabkan kantung fibrasi di kawasan tumit kaki mengandungi cecair, mana cecair itu yang akan menjadi penyebab munculnya rasa sakit, pembengkakan dan jangkitan timbul.

5. Gejala Rheumatoid Arthritis
Gangguan sendi yang diakibatkan gejala rheumatoid arthritis pada jari jari kaki dan kawasan tumit kaki bahagian belakang maka berisiko menimbulkan rasa Sakit Tumit Kaki Kanan atau kiri dapat berlangsung setiap hari apalagi jika pesakit telah berusi antara 40 hingga 60 tahun.

6. Penyakit Gula / Diabetes
Kadar gula yang berlebihan dalam darah dapat mempengaruhi keadaan rangkaian di kawasan tumnit kaki, Sehingga penumpukan gula boleh melekat pada permukaan tulang dan menyebabkan tulang menekan urat urat yang ada disekitar tumit, Akibatnya akan muncul rasa sakit tumit kaki bahagian kanan jika memang terjadi penumpukan guka berlebihan dibahagian tulang kaki kanan atau sebaliknya.

7. Tahap tinggi asid urik
Peningkatan tahap asid urik dalam darah boleh menyebabkan gangguan fungsi sendi yang boleh merebak ke sendi sendi jari kaki di mana rasa sakit dapat diperluas ke arah tumit kaki belakang di mana sifat sakit seperti menikam dan kesan haba seperti terbakar.

8. Latihan berlebihan
Latihan berlebihan juga boleh mencetuskan kemunculan pelbagai masalah di sekeliling kaki seperti kaki kanan nyeri tumit jika pergerakan yang berlebihan berlaku di kawasan kaki kanan atau sebaliknya. Gerakan gerakan yang terlalu lama, terlalu cepat dan tidak adanya rehat boleh menyebabkan keretakan mendapat tekanan yang mengakibatkan tendon tergelincir, Kerengsaan dibahagian dalam dan kerosakan ringan ligamen yang menyebbakan rasa sakit sekitar tumit kaki.

9.Osteoporosis
Osteoporosis adalah mengurang atau kepadatan tulang akibat peristiwa pereputan yang muncul secara dinamik, biasaanya sering menyerang para usia lanjut atau boleh juga disebabkan kerana tulang tidak mendapat nutrisi yang mencukupi dalam jangka panjang misalnya kurangnya pengambilan kalsium dan vitamin D.
Osteoporosis boleh menyebabkan kerosakan tendon, Kelemahan otot dan kelainan saraf saraf disekitar tumit kaki, Akibatnya akan muncul rasa sakit tumit kaki bahagian kanan atau kiri yang timbul tenggelam.

10. Tumor kista pada tulang
Munculnya pengumpulan cecair akibat pertumbuhan pesat dari sel sel abnormal (sel bakal kanser) yang menyerang tulang bahagian kaki, Lama kelamaan cecair akan menjadi padat dan berubah menjadi tumpukan kista yang mengendap lalu bergerombol melekat pada bahagian tulang kira-kira jari jari kaki atau sendi pergelangan kaki. pembentukan sista yang berlebihan boleh menekan struktur tulang menjadi terdorong lalu menghimpit urat urat atau saraf yang ada disekitar tumit, Akibatnya sakit tumit kaki bahagian kanan atau sebaliknya tidak boleh lagi anda elakkan.

11. Sprains
Sprained atau sprained adalah peristiwa umum yang sering dialami oleh manusia. Tetapi sprains juga boleh menyebabkan Sakit Tumit Kaki Kanan atau kiri yang dapat mengganggu kegiatan anda. Gerakan yanag mendadak atau spontan akibat berjaln, Berdiri atau berlari boleh menyebabkan otot, saraf atau bahagian tendon memgalami ketegangan dan pengerutan akibat terkejut aliran darah yang mendadak pula sehingga terdedah terjadi kecederaan yang nantinya boleh menimbulkan rasa sakit yang luar biasa pada tumit kaki atau bahkan pada pergelangan kaki. ( Baca juga : Sakit Belakang Badan )

Gejala

Kesakitan tumit kaki kanan yang berlangsung selama hari perlu berhati-hati kerana ia boleh menjadi salah satu petunjuk bahawa terdapat gangguan pada tisu kaki. Kenali gejala awal supaya keadaan sakit di tumit dapat diatasi.


  • Nyeri di tumit belakang seketika terbangun dari tidur
  • Sakit seyelah duduk atau berdiri terlalu lama
  • Muncul kerengsaan di bahagian belakang tumnit
  • Muncul bengkak dan warna merah kemerahan pada tumit
  • Terdapat penebalan kulit apabila sakit tumit kanan berlaku dan disentuh oleh tangan
  • Kawasan tumit di bahagian belakang kaki mempunyai nadi denyutan atau denda


Pengendalian secara umum

Jika berlaku Sakit Tumit Kaki Kanan anda tidak perlu bimbang, kerana ada tips cara mengatasi tumit yang bermasalah dengan langkah langkah yang mudah tetapi berkesan mempercepatkan penyembuhan.


  • Menuam bahagian tumit yang sakit dengan cara meletakkan batu es yang sebelumnya telah dibalut dengan tuala nipis atau kain atau menuam dengan tuala yang telah direndam di dalam air sejuk. Kepanasan boleh mengurangkan kesakitan dan membengkak bengkak jika memang ada keradangan di sekitar tisu tumit kaki.
  • Rendam jari kaki dan tumit dalam air suam di mana ia telah ditambah dengan beberapa batang serai dan daun sirih halus dan garam secukup rasa. Cara tradisional ini boleh meregangkan otot kaki ketegangan, menyembuhkan pembengkakan dan melegakan keletihan pada kaki khusuntya pada tumit.
  • Mengekalkan berat badan ideal dan merehatkan kaki dari segala aktiviti berat termasuk sukan yang berlebihan dan jalan terlalu lama sambil melakukan urutan perlahan pada kawasan jari jari dan tumit kaki dengan minyak cengkih.
  • Tiriskan atau buat kupas kunyit sebagai poultice di kawasan tumit yang mengalami kesakitan atau kesakitan lemas. Lakukan ini 2 kali setiap hari secara teratur dan konsisten sehingga Sakit Tumit Kaki Kanan atau kiri sembuh, iaitu pagi sebelum aktiviti dan jam malam sejam sebelum tidur.


Pengendalian lanjut

Apabila keadaan nyeri pada tumit kaki kanan merebak ke tisu badan yang lain dan intensitas kesakitan semakin meningkat maka ada penyelesaian terbaik lain yang berkaitan dengan rawatan perubatan, seperti:


  • Penggunaan ubat anti sakit dan radang jenis nonsteroid (OAINS) contohnya obta asid mefenamat atau natrium diklofenat yang digunakan sesuai preskripsi doktor setelah dilakukan pemeriksaan terhadap tendon atau ligamen di suatu kawasan tumit kaki.
  • Penggunaan suntikan steroid pada kawasan kaki tumit di sebelah kanan dan sepanjang jari kaki cedera dan sakit akibat memakai kasut yang tidak sesuai.
  • Dilakukan fisioterapi kaki secara teratur dan disesuaikan dengan keadaan tumit dengan acara penekukan pada pergeangan kaki dan jari jari jari secara bersamaan guna menstabilkan aliran darah yang terbantut diseputar sakit tumit kaki sebelah kanan.


Pencegahan Sakit Tumit Kaki Kanan

Sebenarnya masalah sakit tumit kaki sebelah kanan ataupun Sakit Lutut Kanan boleh sembuh dengan sendirinya dan boleh mudah dicegah agar tidak muncul kembali dengan segera mengubah cara anda berkasut, Mengurangkan aktiviti yang berlebihan, Memilih sukan yang lebih ringan atau teratur merawat kaki dengan lebih baik.