Sakit Dada Sebelah Kiri - 6 Punca & Cara Mengatasinya

Sakit Dada Sebelah Kiri - Apabila mengalami sakit dada, kadang-kadang rasanya dahsyat. Kita akan fikir yang bukan-bukan. Sesungguhnya kesakitan dada kiri adalah sering dikaitkan dengan serangan jantung, jadi anda juga tidak boleh menganggap sakit ini diremehkan. Ia adalah penting bagi anda untuk menilai apa-apa gejala lain, untuk menentukan sama ada orang yang sakit memerlukan perubatan khusus penjagaan atau tidak. Jika kesakitan disebabkan oleh masalah jantung, anda memerlukan rawatan secepat mungkin, tetapi terdapat sebab-sebab lain yang tidak memerlukan penyelenggaraan. Tahu tanda-tanda yang menyebabkan sakit dada boleh membantu anda untuk mengurangkan kemungkinan situasi yang mengancam nyawa.
 
Apa yang menyebabkan Sakit Dada Sebelah Kiri ?
Sakit Dada Sebelah Kiri boleh disebabkan oleh penyakit-penyakit tertentu, seperti:

1. Hati Sakit
Sakit jantung boleh disebabkan oleh angina, yang menyebabkan aliran darah ke biasa terhad disebabkan oleh keadaan yang lemah dan perubatan khususnya. Darah menjadi sukar untuk mengalir, anda akan berasa yang ketat atau sakit seperti kekejangan otot, sebagai contoh, telah ditikam di bahagian kiri badan. Anda mungkin sering datang di seluruh perkara-perkara seperti ini apabila anda selesai melakukan aktiviti fizikal yang mempunyai kesan ke dalam bentuk yang berdebar-debar denyutan jantung.

Salah satu ciri-ciri am akibat serangan jantung adalah sakit dada sebelah kiri. Sakit dada boleh ditakrifkan sebagai tekanan, remasan atau rasa ketat di rongga dada. Malah dalam sesetengah kes, pesakit juga mungkin merasa sensasi haba dan sakit di sebelah kiri. Tangan sebelah kiri juga akan menjadi sengit, menyakitkan, sensasi seperti ditusuk-tusuk atau sensasi lain, dan gejala-gejala ini juga boleh menukar pada bahagian kanan. Lengan anda juga akan merasa lemah, sakit atau tiba-tiba merasa lebih berat berbanding dengan keadaan normal.

Jika anda mempunyai serangan jantung, anda akan tiba-tiba berasa sesak nafas. Sesetengah pesakit turut mengalami peluh sejuk sebelum akhirnya menghadapi serangan jantung. Sakit di dada anda boleh juga dihantar kepada anda kembali. Walau bagaimanapun, tidak semua pesakit yang mengalami gejala-gejala ini. Jika anda mengalami sebarang ketidakselesaan, anda perlu segera menghubungi pasukan perubatan anda.

2. Tekanan
Bila anda tertekan, mungkin anda akan merasa sakit di dada, di mana kesakitan sering dikenalpasti di bahagian sebelah kiri. Sama dengan satu, anda boleh berasa ketat di dadanya dan akan secara beransur-ansur merosot sepanjang tempoh tekanan. Gaya hidup juga boleh mewujudkan tekanan pada jantung anda, supaya arteri yang keras dan sakit dada kiri pernah berlaku. Kencing manis, obesiti, atau menggunakan alkohol yang berlebihan dan tembakau boleh juga mencetuskan risiko Sakit Dada Sebelah Kanan. Jika anda tidak melakukan beberapa semakan dan melayan, isu ini akan menjadi masalah jantung yang teruk, seperti serangan jantung.

3. Usus Pemasalahan
Kadang-kadang masalah di dalam usus juga boleh menyebabkan sakit dada. Gas lebihan ditekan melalui usus yang menyebabkan kesakitan pada sebelah kiri dada. Pedih ulu hati dan gastrik haba juga boleh menyebabkan sakit dada apabila gejala berulang lagi.

4. Luka
Kecederaan fizikal juga boleh menyebabkan kesakitan atau rasa rasa tidak selesa di bahagian kiri tubuh. Ini adalah kerana otot-otot stiffen. Pinched saraf juga boleh menyebabkan sakit di sebelah kiri, tempoh lama akan menjadi berat. Di samping itu, penuh dengan squashed boleh juga membuat anda kebas atau desensitization pada lengan yang boleh memanipulasikan kita, jadi kita fikir ia adalah satu simptom sakit jantung.

5. Kerosakan Otot-otot
Sakit dada di bahagian atas ditinggalkan selepas senaman boleh disebabkan oleh kerosakan otot dada. Straining atau terkoyak otot gentian boleh membawa kepada sakit dan menyebabkan bengkak di atas dan sekitar dada. Anda boleh mendiagnosis keadaan ini dengan menggunakan ultrasound, atau pemeriksaan MRI dan fizikal.

6. Tulang Kerosakan
Kerosakan struktur rangka yang juga boleh menyebabkan kesakitan di bahagian atas dada atau payudara. Senaman berat boleh menyebabkan patah rusuk atau leher. Tulang rapuh juga boleh disebabkan oleh menjalankan aktiviti fizikal yang berat. Kerosakan tulang boleh dirawat menggunakan x-ray. Rawatan boleh dilaksanakan operasi dan paralysing kawasan yang rosak.

Apa yang boleh dilakukan untuk mengatasi masalah Sakit Dada Sebelah Kiri ?
Berikut adalah perkara-perkara yang boleh anda lakukan:

  • Anda harus melawat doktor, jika sakit gejala sakit jantung terasa seperti ketat berbanding dengan seperti sakit impaled.
  • Anda boleh berbaring di katil dan mengambil nafas pendek-pendek sehingga nafas anda menjadi tenang. Minum segelas air, jika ia membuatkan anda tenang.
  • Tukar gaya hidup anda untuk menjadi lebih sihat. Anda boleh membuat diet yang sihat, berhenti minum arak, dan melakukan senaman.